Skip to main content

شرکت توسعه معادن صدر جهان

مصاحبه مدیرعامل شرکت توسعه معادن صدر جهان با فصل ‎‎‎نامه وخارزم

منتشر شده در : 19 آبان 1401
مصاحبه مدیرعامل شرکت توسعه معادن صدر جهان با فصل ‎‎‎نامه وخارزم

  1. محورهای گفت و گو با مدیرعامل محترم شرکت توسعه معادن صدرجهان از دستاوردهای مجموعه در ماه‌های اخیر بگویید و این که چند درصد از برنامه‌های راهبردی شرکت محقق شده است؟

علیرغم شرایط ناگوار و سخت، برنامه‌های راهبردی دوسالانه اول شرکت توسعه معادن صدرجهان محقق شد. با پشتیبانی و تامین شرکت توسعه معادن صدرجهان، شرکت زیرمجموعه معادن و صنایع معدنی کارند صدرجهان وارد فاز تولید مستمر طلا شد. سایر معادن  و محدوده‌های اکتشافی شرکت تعیین تکلیف شدند. با ثبت چند محدوده اکتشافی پلی‌متال، الویت ساخت واحد سیارفرآوری مس سولفیدی، آغاز تست‌های صنعتی تولید ماده دانش‌بنیان کلکتور مس اکسیدی و تجاری‌سازی آن و اقدامات برای شراکت در احداث واحدهای استحصال طلا و مس با سایر مجموعه‌ها گام بسیار موثری در راستای اصلاح و گسترش برنامه‌های عملیاتی شرکت توسعه معادن صدرجهان برداشته شد.

  1. روند استحصال طلا در مجتمع شادان به چه شکل پیش می‌رود و درخصوص تامین منابع مالی و رفع موانع موجود چه تدابیری اندیشیده شده است؟

با تمهیدات زیرساختی اوایل سال 1399 – از اواخر شهریور سال 1399- احداث واحد استحصال طلا از یک میلیون تن کانسنگ معدن طلای شادان برای تولید 300کیلوگرم طلای خالص سالیانه آغاز گردید و با مدیریت و سرعت بی‌نظیر در طول یک و نیم سال به مرحله بهره‌برداری رسید. در مقایسه با موارد مشابه میزان سرمایه‌گذاری کمتری صرف آن شد. تمامی طراحی‌های فنی و مهندسی توسط خود مجموعه انجام شد. رکورد بی‌نظیری است که بنام مجموعه خوارزمی رقم خورد. از اول خردادماه 1401 وارد فاز تولید مستمر طلا شده و روند موفقیت‌آمیزی را طی می‌کند. سال اول بهره‌برداریست، با تمهیدات اندیشیده شده بعد از طی مرحله تثبیت، روند افزایشی آن شکوفا خواهد شد. تولید طلا، تولید پول و منابع مالی و اعتباری است. با این پشتوانه تامین منابع مالی مورد نیاز از تولید، بانک‌ها و سایر منابع مالی مقدور است.

  1. برای تجاری َسازی محصول نهایی چه برنامه­هایی تدوین شده؟

شمش طلای 24 عیار تولیدی مجتمع صنعتی و معدنی شادان محصول نهایی است. در سطح بین­المللی علیرغم رواج ارزهای متعدد، بدلیل سهولت و قابلیت تبدیل طلا به ارزهای مورد نیاز کشورها، هنوز طلا پشتوانه پول ملی کشورهاست. طلا مؤلفه قدرت اقتصادی است. از سوی دیگر بدلیل خواص شگفت انگیز و پایدار طلا، در صنایع و فناوری­های پیشرفته و فوق پیشرفته ارتباطی، هوا فضا و پزشکی به صورت روز افزون کاربرد دارد. در سطح معمولی برای ایجاد ارزش افزوده و رونق اشتغال در صنعت جواهرسازی مورد توجه ویژه می­باشد.

در شرکت توسعه معادن صدر جهان بغیر از طلا، تولید مس نیز جز برنامه­های عملیاتی شرکت می­باشد. با تغییرات اقتصادی اخیر کشور و افزایش هزینه­های انرژی و حمل و نقل تولید کنسانتره مس اکسیدی و سولفوره هدف­گذاری شده است.

  1. بهره‌برداری از کارخانه استحصال معدن طلای شادان چه تاثیری بر ارتقای جایگاه مجموعه خوارزمی در بازار سرمایه خواهد داشت؟

اقتصاد کشور ما مورد هجوم دشمنان این آب و خاک بوده و انواع و اقسام تحریم­ها، محدودیت­ها و تضیقات بر آن اعمال می­شود. طلا بدلیل حجم کم و سهولت حمل و نقل و قابلیت تبدیل به ارزهای مورد نیاز کشور منبع مطمئن و پایدار و ابزار قدرتمندی است که اگر مجموعه­ای به آن مجهز باشد در شرایط کنونی اقتصاد کشور توانایی تحرک وگسترش فوق­العاده خواهد یافت. با ورود مجتمع صنعتی معدنی شادان به فاز تولید مستمر طلا و افزایش تولید طلا، مجموعه خوارزمی، مالک مجتمع در بازار سرمایه در جایگاه رفیعی قرار می­گیرد.

  1. چه برنامه توسعه‌ای دیگری در مجموعه تدوین شده و هر کدام در چه مرحله‌ای است؟

شرکت زیرمجموعه معادن و صنایع کارند صدرجهان متولی معدن و مجتمع معدنی و صنعتی شادان مجموعه خوارزمی است. از اول خرداد ماه 1401 وارد فاز تولید مستمر طلا شد، در گام نخست افزایش ظرفیت تولید از 300 کیلوگرم به 450 کیلوگرم سالیانه در دستور کار است که اقدامات متناسب معمول و در حال تکمیل است.  با اکتشافات تکمیلی ذخیره رسمی معدن بیش از دو برابر شد. کشف ذخایر جدید پرعیار و گسترش عمقی و سطحی ذخایر معدن شادان امکان افزایش چندین برابری تولید طلا را فراهم آورده است. فقر زیرساخت‌های منطقه محروم خراسان جنوبی مشکل عمده این امر است. در رابطه با تامین زیرساخت‌های برق‌ و آب مورد نیاز افزایش تولید جناب آقای دکتر غریب‌پور مدیرعامل محترم شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی، تمهیدات ویژه‌ای را معمول داشته که بسیار پرثمر و افزایش چندبرابری تولید طلا، از معدن شادان را مقدور و ممکن ساخته است. علاوه بر تولید طلا،  تولید کنسانتره مس و طلا جزء برنامه‌های عملیاتی شرکت کارند می‌باشد.

 تا اول خردادماه 1401 تمامی انرژی و توان شرکت توسعه معادن صدرجهان صرف پشتیبانی و تامین احداث واحد استحصال طلا و ورود شرکت کارند به فاز تولید مستمر طلا شد. با این اتفاق و با تکیه بر تولید طلا امکان اجرای طرح‌های توسعه‌ای و گسترشی شرکت توسعه معادن صدرجهان فراهم گردید.

طراحی، ساخت و اجرای واحد سیارفرآوری تولید کنسانتره مس با ظرفیت تولید سالیانه 1354 تن کنسانتره مس با عیار بیش از 20% از 72 هزارتن کانسنگ معدنی با سرمایه‌گذاری ثابت 29 میلیارد تومان و سرمایه در گردش 7 میلیارد تومان و فروش سالیانه 54 میلیارد تومان در مراحل اجرائی است و تا پایان 1401 به بهره‌برداری خواهد رسید.

بعد از طی موفقیت‌آمیز مراحل تولید آزمایشگاهی، بنچ اسکیل و … ماده دانش‌بیان کلکتور مس اکسیدی، تست صنعتی، تولید و تجاری‌سازی این ماده با ارزش با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری توسط شرکت توسعه معادن صدرجهان دردست اجرا است. این ماده با ارزش که بیشترین ارزش افزوده را نصیب معادن مس می‌کند، از خارج وارد می‌شود.

شرکت توسعه معادن صدرجهان سه محدوده اکتشافی پتانسیل‌دار طلا و یک محدوده مولیبدن و پنج محدوده اکتشافی با پتانسیل آهن پلاسری را تحت عملیات اکتشافی دارد. سه محدوده اکتشافی در مراحل پایانی است. مطابق تست‌های آزمایشگاهی و نیمه صنعتی ذخایر پلاسری آهن منیتیتی حاشیه کویر در نزدیکی‌های مجتمع معدنی و صنعتی شادان دارای ارزش افزوده فوق‌العاده است. با اخذ گواهی کشف، تولید یکصد هزار تن کنسانتره آهن منیتیتی با عیار متوسط 60% با سرمایه‌گذاری ثابت بیست میلیارد تومان برای سال 1402 در شرکت توسعه معادن صدرجهان برای فقط یک محدوده هدف‌گذاری شده است که فروش سالیانه 140 میلیارد تومانی با هزینه 56 میلیارد تومان و درآمد 84 میلیارد تومان خواهد داشت. و با توجه به تعداد محدوده و سهولت اجرائی قابلیت افزایش دو برابری دارد.

  1. از روند دریافت گواهی دانش‌بنیانی شرکت توسعه معادن صدرجهان بگویید و این که چه تاثیری بر آینده فعالیت مجموعه خواهد داشت؟

با توجه به پراکندگی و تعداد قابل توجه منابع، ذخایر و معادن مس اکسیدی در سطح کشور، کارشناسان این شرکت به دنبال یافتن روشی جدید و اقتصادی برای فرآوری کانسنگ‌های مس به روش فلوته‌کردن همزمان کانه­های مس اکسیدی و سولفیدی بودند که این تلاش در سال 1398 منجر به سنتز موفق کلکتوری ویژه‌ برای پرعیارسازی کانسنگ‌های کم عیار اکسیدی مس در مقیاس آزمایشگاهی شد.

این موفقیت که ظرفیت‌های جدیدی را برای پرعیارسازی اقتصادی و سبز کانسنگ‌های اکسیدی فراهم می‌کند پس از طی مراحل رایج منجر به صدور گواهی دانش‌بنیانی شرکت توسعه معادن صدرجهان توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شد.

قابل ذکر است، به‌کارگیری روزافزون واحدهای سیار فرآوری در کنار استفاده از کلکتور مس اکسیدی به‌عنوان ترکیبی نوظهور در کشورهای غنی از ذخایر مس به سرعت در حال افزایش است و تولید آن در داخل کشور نیز واجد اهمیت فناورانه، اقتصادی و زیست محیطی است.

طی سالجاری و در تکمیل مطالعات قبلی سنتز کلکتور موصوف و تولید تجاری آن، تکمیل مطالعات سنتز کلکتور موصوف در مقیاس پایلوت و طراحی واحد تولید آن در مقیاس صنعتی و تجاری‌سازی محصول نهایی در دستور کار شرکت قرار گرفته و در حال انجام است.

همچنین این شرکت در سال 1399 میزبان مجموعه‌ای از شرکت‌های دانش‌بنیان معدنی و صنایع معدنی برای پیگیری پیشنهاد معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مبنی بر توان‌افزایی و هم ‌فزایی شرکت‌های مذکور در قالب تشکیل اولین کنسرسیوم شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور بود. این ابتکار خوشبختانه با استقبال تعدادی از شرکت‌های دانش‌بنیان معدنی و صنایع معدنی برای پیگیری اقدامات مربوط به تاسیس کنسرسیوم روبرو شد.

پس از اعلام آمادگی شرکت‌های موسس از جمله این شرکت به عنوان سهامداران اولیه، درگام اول تفاهم‌نامه همکاری‌های متقابل با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سال گذشته مبادله و اقدامات لازم برای ثبت قانونی، تاسیس و استقرار کنسرسیوم با عنوان “شرکت بین ‌لمللی توسعه کسب و کارهای دانش‌بنیان معدنی و صنایع معدنی دانا” صورت پذیرفت.

 هم اکنون کنسرسیوم با استقبال از نام­گذاری سال 1401 به سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرین در حال توسعه زیرساخت‌های لازم برای افزایش سرمایه و فراخوان پذیرش عضویت دیگر شرکت‌های دانش‌بنیان معدنی و صنایع معدنی و ورود به مرحله شناسایی فرصت‌ها، اولویت‌گذاری و انتخاب پروژه‌های جذاب در توسعه کسب  و کارهای دانش‌بنیان معدنی است.

  1. تعامل هلدینگ صدرجهان با دولت به چه شکل بوده و چه اقدامات حمایتی از سوی نهادهای دولتی می‌تواند در پیشبرد اهداف مجموعه موثر واقع شود؟

تعامل ادارات، سازمانها و نهادهای دولتی و حکومتی با شرکتها و مجموعه های معدنی از استانی به استانی دیگر و از شهری به شهر دیگر و از اداره به اداره دیگر متفاوت می­باشد. در استان خراسان جنوبی از بدو شروع پروژه شادان استانداری، فرمانداریها، سازمان صمت استان و کلیه ادارات نهایت همکاری را باپروژه معدن شادان بعمل آوردند. آقای شفیعی فرماندار شهرستان خوسف از قبل از شروع پروژه، بشدت پیگیر راه­اندازی بودند. این همکاریها و همراهی­ها مشوق نیروهای اجرائی و عملیاتی بود و باعث شد، پروژه با سرعت اجراء و به مرحله بهره­برداری برسد. اینکه در همه استانها و مناطق چنین جوی وجود دارد، باید گفت نه، بدلیل ناشناخته بودن نوع فعالیت معدنی و نگرانی و بیم از آینده موجب مخالفت­هائی است که پروژه را زمانبر و و هزینه­ها را افزایش می­دهد. اخذ مجوزهای قانونی بسیار زمانبر و طاقت­فرسا می­شود و علی­الخصوص که این امر با شیطنت­هائی همراه شود که امنیت کارهای معدنی را از بین می­برد. و اگر تمامی عوامل با ناکارآمدی سازمانی و اداری همراه شود، معدنکاری را غیرممکن می­سازد. در دوران شیوع اپیدمی کرونا اخذ مجوزها و هماهنگ کردن بازدیدها بسیار مشکل شده بود. انتظاری که شرکتهای معدنی از ادارات و سازمانهای دولتی دارند اجرای بموقع و درست قوانین حاکم بر این زمینه است. پیدا کردن راه­حل­های مشکل گشا با انعطاف ممکن است. اجرای قوانین و ایجاد بستر امن برای فعالیت­های معدنی در پیش­برد اهداف مجموعه­ها و شرکتهای معدنی بسیار موثر است.

  1. در مجموع وضعیت سرمایه‌گذاری در صنایع معدنی را چطور ارزیابی می‌کنید و چه فرصت‌هایی در این خصوص شناسایی شده است؟

اقتصاد کشور ما شرایط سختی را تجربه  می­کند. تلاش برای برون­رفت از این شرایط بایست متناسب، ممتد و مستمر باشد. نهادهای حکومتی و دولتی می­بایست در تعریف و ایجاد بستر ایمن برای فعالیت­های اقتصادی مجددانه بکوشند. کشور ایران از نظر داشتن پتانسیل­های معدنی جزء معدود کشورهای جهان است. با توجه به سطح تکنولوژی داخلی و نیروی تحصیل کرده معدنی، معدنکاری و گسترش صنایع معدنی یکی از راههای عمده نجات اقتصاد ملی است. معادن و صنایعی که مواد اولیه صنایع داخلی را تامین می­کنند و یا برای کشور ارزآور هستند در اولویت می­باشند. تولید طلا که خود ارز و مولفه قدرتمند پشتیبان ارزش پول ملی است، بسیار سودمند و موثر است. تولید سایر فلزات گرانبها از قبیل پلاتین، نیکل، کروم، مس و سرب و روی و آهن در گسترش اشتغال و رونق سایر صنایع کشور موثرند. متخصصین معدن ایران بایست همت خود را در فرآوری و تهیه مواد اولیه معدنی مورد نیاز صنایع داخلی بکار برند. و ایران را به جایگاهی که شایسته آن است برسانند. شرکت توسعه معادن صدرجهان تلاش خود را معطوف به گسترش معدنکاری طلا، مس، آهن و سرب و روی کرده است و سایر زمینه­های معدنکاری از قبیل لیتیم نیکل، منگز و کروم و عناصر نادر خاکی را مدنظر و عمل دارد.